در سایه تغییرات اقتصادی و اجتماعی، نیروی انسانی شاغل، امروزه تغییرات بزرگی در حوزه ارزشها، توقعات و قدرت تحمل را تجربه کرده است. کارمند 5 سال پیش بسیار متفاوت از کارمند امروز است. این نسل جدید تمامی سنین، نژادها، جنسیت ها و محدودیت های جغرافیایی را پشت سر گذاشته و میرود تا راه و روش سازمانها در همه کارکردهای منابع انسانی از جمله جذب، توسعه، مدیریت ، خروج کارکنان، نگهداشت و ماندگاری نیروی نخبه را تغییر بدهد.
چرخه عمر کارمند که توسط سایت Retensa ارایه شده است یک مدل سازمانی است که ارتباطات یک کارمند از قبل از استخدام تا پس از خروج کارمندان از سازمان را در 8 بازه زمانی دسته بندی میکند. مدل ELC به شرکت ها کمک میکند تا نیازها، خواسته ها و توقعات کارمندان در هر یک از این بازه های زمانی را شناسایی نماید. مدیریت کارمندی که 10 روز است به شما پیوسته باید با مدیریت فردی که 10 سال است با شما کار میکند متفاوت باشد. در واقع چرخه عمر کارمند در همه شرکتها رخ میدهد چه آن را مدیریت کنیم و چه مدیریت نکنیم.
با استفاده از این مدل شما میتوانید بازدهی کلی سازمان را اندازه گرفته، نیروی کار را برای افزایش کارایی مدیریت کرده و هزینه های استخدام، توسعه و مدیریت نیروهای مستعد را کاهش دهید. ( هزینه کلی مدیریت the Total Cost of Management – TCM)
اندازه گرفتن، مدیریت کردن و بهبود
تهیه یک چارچوب که رابطه در حال تغییر یک کارمند با یک شرکت را روشن نماید اولین قدم در این فعالیت است. کمی کردن اثر فعالیت های مرتبط با یک فرد به ما اجازه میدهد تا بتوانیم خود را با سایر سازمانهایی که در رقابت با ما برای جذب نیروی انسانی هستند مقایسه کنیم. پس از اندازه گیری این فاکتورها، نسبت به شرایط نیروی کار خود آگاهی داشته و میتوانیم برای مدیریت و کنترل فرآیندها چشم انداز روشنی داشته باشیم. پس از مدیریت این فرآیندها میتوان نتیجه نهایی و کارایی و یا عدم کارایی هر فرآیند را بررسی نمود. در این نقطه میتوان فعالیت های نوآورانه ای طراحی کرد که در نهایت منجر به افزایش بازگشت سرمایه نیروی انسانی شود.
جزییات کاربرد این روش را میتوانید در سایت زیر مطالعه کنید.
http://retensa.com/resources/employee-life-cycle/