کارمندان شاد سرمایه هستند. رهبری یک تیم آسان نیست و مهارت هایی نیاز دارد که همه افراد از آن برخوردار نیستند. حتی اگر شما بخش قابل توجهی از این مهارت ها را داشته باشید، برخی مواقع با کارمندانی مواجه میشوید که شاد نیستند.
اگر بتوانید این موضوع راحل کنید شاید یک کارمند غمگین را به ستاره ای تبدیل کنید که به اندکی توجه و محافظت نیاز دارد. اگر نتوانید همان ستاره را بدلیل نارضایتی از شغل از دست میدهید و حتی بدتر ممکن است بدلیل شکایت یک کارمند ناراضی به دادگاه کشیده شوید.
اگرچه بعید است مساله تا این حد جدی شود اما لازم است با یادگرفتن راهکارهای زیر از خودتان محافظت کنید.
- موقعیت را بطور کامل ارزیابی کنید.
میان ارزیابی کردن و تصور کردن تفا.ت زیادی وجود دارد. قبل از نتیجه گیری در هر موردی دقیقا بررسی کنید که فرد مورد نظر چرا غمگین است. ممکن است از شما دلخور باشد، یا با شرایط شغل فعلی و یا با یکی از همکاران مساله ای داشته باشد. حتی ممکن است مساله ای کاملا غیر مرتبط با کار داشته باشد.
اگر موضوع در حیطه شرکت است قبل از هر تصمیمی اطلاعات کاملی از آنچه رخ داده جمع آوری کنید. حتی اگر سبک زندگی همکارتان چنین شرایطی ایجاد کرده نسبت به آن بی تفاوت نباشید. به آنها نشان دهید که برایتان بیش از یک نام و یا فولدری در بخش منابع انسانی هستند.
پیشنهاد کمک به نیروی انسانی (حتی یک پیشنهاد کاملا رسمی و یا برنامه مشخص یاری) وفاداری آنها را به افزایش خواهد داد.
- وقت تلف نکنید.
بهترین زمان برای پرداختن به موضوع دیروز بود. امروز هم زمان خوبی است. هرچقدر که زمان برای اشاره کردن به موضوع بگذرد آتش آن تندتر خواهد شد. مکالمه شما جذاب و شادی بخش نخواهد بود اما باید هرچه زودتر رخ دهد.
بعلاوه پس از روبرو شدن با موضوع، لازم است سایر پرسنل را مطلع کنید. اگر پرسنل در مورد این موضوع میان خود صحبت میکنند لازم است شایعات را خنثی کنید. یک اطلاع رسانی کوتاه و مختصر که اجازه میدهد سایر کارمندان د رجریان ماجرا قرار بگیرند، میتواند زمان زیادی را در آینده برایتان ذخیره کند.
- کلید مساله محرمانگی است.
اگرچه پس از حل مساله خوب است که پرسنل در جریان ماجرا قرار گیرند اما در ابتدا بهتر است جلسه شما با فرد ناراحت گروه باید تک به تک باشد. این موضوع کمک میکند تا شکایت افراد پیش دیگران مطرح نشده و افراد احساس امنیت بیشتری در شرکت شما داشته باشند. آنها ممکن است که تمایلی به بیان علت اصلی ناراحتی خود نداشته باشند اما میتوان با ایجاد اعتماد و اطمینان به آنها در بیان مسایلشان کمک کرد.
بعلاوه محرمانه ماندن ماجرا به لحاظ قانونی نیز به نفع شما و کارمنداتان است. کل مکالمه و راه حل های ارایه شده را مکتوب کنید و در صورت نیاز تایپ کرده و هر دو نفر امضا کنید تا در آینده یک کلاغ چهل کلاغ نشود.
ادامه راهکار ها را در بخش دوم مقاله مطالعه نمایید.
نویسنده: سوزان پاتل
http://www.entrepreneur.com/article/247595