افراد تیم شما نمی توانند ذهن شما را بخوانند.
وقتی مدت زمانی را با فردی زندگی و یا کار میکنید، میتوانید فرض کنید که آن فرد میتواند ذهن شما را بخواند و شما نیز میتواند از خواسته های وی آگاه شوید. وقتی مدتی طولانی همکار شخصی هستید معمولا فرض میکنید که او میداند شما چه فکر میکنید و لازم نیست با روشن کردن ابعاد یک موضوع زمان را هدر دهید. متاسفانه خواندن ذهن کاری پر خطر است و در موارد زیادی به نتیجه معکوس میرسد.
در محل کار توقع خواندن ذهن از دیگران معمولا منجر به گیجی افراد میشود. مثل زمانی که یک مدیر فرض میکند که اعضای تیمش میدانند که او چه میخواهد. “شما میدانید چه نوع کاری از شما انتظار دارم” ولی اگر تیم او ندانند چه؟ در اینصورت به جای صرفه جویی در وقت، زمان را هدر داده اید که خود میتواند عواقب جدی داشته باشد. ممکن است مجبور شوید محصولی جدید رونمایی کنید چون اعضای کلیدی تیمتان از نیازمندیهای اصلی محصول مطلع نبوده اند. ( در حالی که شما گمان میکرده اید مطلع اند). استفاده از روشهای این چنینی ممکن است منجر به مشکلات اخلاقی و یا کاهش کار تیمی شود.
معمولا بهتر است که زمان کافی برای دادن و یا گرفتن اطلاعات صرف کنید و قبل از شروع کار داستان کامل ماجرا را به اشتراک بگذاید. در اینصورت نه تنها وقت به هدر نمیرود بلکه مانع هدر رفت تلاش و خوش بینی همکارانتان نیز میشوید.
زمانی که از یکی از اعضای تیم میخواهید که برایتان کاری انجام دهد با نشان دادن نمای کلی کار شروع کنید. چه چیز و چرا؟ سپس جزییات انجام کار را شرح دهید، چه کسانی، چه زمانی، کجا و چگونه.
البته حتما افرادی وجود دارند که پیش از این جزییات انجام کار را شنیده اند و لازم نیست در صحبت های فرد به فرد مجددا موارد را تکرار کنید. اگر ارتباطات از طریق ایمیل است، افراد میتوانند به سرعت آنرا مطالعه کرده و به صورت مدرک پشتیبانی از مراحل و جزییات انجام کار حفظش کنند. از افراد بخواهید که هر زمان سوالی داشتند به شما مراجعه کنند.
به صورت مشخص به اعضای تیمتان بگویید که انتظار ندارید ذهن شما را بخوانند. و هیچ سوالی، سوال بی فایده نیست. اگر یکبار جزییات کار را شرح دادید و یکی از اعضا درخواست تکرار داشت، از درخواست وی استقبال کنید و نشان دهید که از پرسش اعضای تیمتان خوشنودید.
درک خواسته های خود را برای اعضای تیمتان آسان کنید. برای پاسخ گفتن به سوالات آنها مهربان باشید و فهم کامل از مساله را به الویت کاریتان تبدیل کنید. بدین شکل محیطی برای حداکثر ارتباطات و اشتراک اطلاعات ایجاد میکنید. همچنین از تلاش سایر اعضای تیم برای اطلاع رسانی به سایر پرسنل تشکر کرده و تمام افراد را در حلقه اشتراک اطلاعات سهیم کنید.
نویسنده: آنا رانیری
https://hbr.org/2015/07/your-team-cant-read-your-mind