دپارتمان منابع انسانی نقشی خاص در سازمان دارد. بر خلاف سایر دپارتمان ها ارتباطات این واحد با بقیه سازمان بسیار بالاست. و میتواند نقش هر واحد را در تحقق استراتژی کلی سازمان ببیند. واحد های پیشرو منابع انسانی تلاش میکنند تا از این ارتباط بهره بگیرند.
بدلیل ارتباط بسیار با واحد ها و افراد مختلف سازمان،دپارتمانمنابع انسانی میتواند راهبردهایی را که در نقاط مختلف سازمان کارایی دارد تشخیص دهد. هر کدام از نیروی انسانی سازمان میتواند یک مربی خوب برای این واحد باشد.
- بازاریابی:
یکی از مهمترین نقش های موجود در یک کسب و کار است شاید در درجه اول شباهتی میان آن و نقش منابع انسانی نیابیم اما واقعیت این است که واحد منابع انسانی نقشی کاملا مشابه ایفا میکند. تصور کنید که جذب نیروی انسانی برای موقعیت های خالی شرکت بازاریابی برای آنهاست و با توسعه بازاریابی دیجیتال، بازی کردن نقش متخصصان بازاریابی برای افراد واحد منابع انسانی آسان تر میشود.
رقابت جهانی در مورد جذب نخبگان، واحد منابع انسانی را وارد فرآیند بازاریابی میکند. در این زمان واحد منابع انسانی باید برند کارفرمایی شرکت و شهرت آن به عنوان یک کافرما را بازاریابی کند.
یکی از بهترین رارههای بازاریابی نخبگان این است که از طرق مختلف بتوانند محیط کاری شرکت و فرهنگ آنرا تشخیص دهند. استفاده از ویدیوهایی فرهنگ سازمانی، اجتماعات پرسنل و عکس هایی در شبکه هایی اجتماعی راه موثری برای جذب و بازاریابی نیروی انسانی نخبه و برجسته است.
- حسابداری
برای حرکت از بخش اداری سازمان به سمت شریک استراتژیک، واحد منابع انسانی باید هوش مالی داشته باشد. آنها باید زبان بین المللی تجارت یعنی حسابداری را بیاموزند. حسابداری چه کاربردی برای واحد منابع انسانی دارد. این علم در حوزه های متعدد مانند محاسبه بودجه لازم برای تهیه هر پروپوزال و یا محاسبه بازگشت سرمایه ROIامور مختلف واحد
دانش حسابداری کمک میکند تا کارایی افراد مختلف را بر اساس، فروش، رضایت مشتریان و سایر پارامترها اندازه بگیرید. همچنین در محاسبه بازگشت سرمایه اموری مانند برنامه های آموزش و توسعه پرسنل، برنامه های توسعه و تشکیل تیم های کاری و اقدامات مربوط به رفاه پرسنل به کار میاید.
- فروش
وقتی پای استخدام نیروی انسانی نخبه به میان میاید واحد فروش و منابع انسانی کارهای بسیار مشابهی دارند. واحد منابع انسانی قبل از شروع هر تصمیمی در مورد جذب نیروهای مستعد باید استراتژی های مختلف فروش را بیاموزد و آنها را بخوبی بکار گیرد.
استراتژی های فروش برای دپارتمان منابع انسانی چه کارایی دارد؟ واحد منابع انسانی باید دانش عمیقی از خدمات و محصولات شرکت داشته باشد همچنین شرایط مختلف بازار را بداند. این دانش به افراد واحد منابع انسانی کمک میکند تا بتوانند شکاف های موجود در شغل های سازمان را شناسایی کرده و با بهترین افراد با مهارت های متناسب آنها را تکمیل کنند.
- خدمات مشتریان
افراد واحد منابع انسانی باید بخشی از واحد خدمات مشتریان باشند. به مرور زمان که بخش منابع انسانی واحدی راهبردی میشود به یک دپارتمان خدماتی هم تبدیل میشود. برای واحد منابع انسانی مشتریان همان کارمندان هستند.
درست مانند واحد خدمات مشتریان، منابع انسانی باید بر رفع نیازهای نیروی انسانی شرکت متمرکز باشد. این واحد معمولا اولین بخش سازمان است که افراد با آن روبرو میشوند. بنابراین شناخت نیازهای افراد و روشهای صحیح رفع آن نیازها ضروری است. ایجاد ذهنیت خدمت محور یکی از بهترین تمرین ها برای دپارتمان های منابع انسانی آینده است.
نویسنده: مت استراز
http://www.entrepreneur.com/article/248452