قدردانی از کارمندان Employee Recognition یکی از بهترین روشهایی است که میتواند ماندگاری و اشتیاق شغلی پرسنل را بطور قابل ملاحظه ای بهبود دهد. منظور از قدردانی تنها پاداش مادی به عملکرد و یا رفتار افراد نیست بلکه هر نوع عکس العملی که بتواند حس خوب دیده شدن و ارزشمند بودن را به کارمندان منتقل کند قدردانی از کارمندان به حساب میاید. اما مشخصات یک قدردانی خوب چیست؟
یک تقدیر خوب چه ویژگیهایی دارد؟
از دیدگاه Jim Brintnall یک تشویق خوب و کامل باید SMART باشد.
Sincere
صادقانه: بیش از هر چیزی یک تشویق باید صادقانه و شفاف باشد و نشان دهنده حس واقعی شما نسبت به کار و عملکرد همکاران باشد. تشویق های رمزگذاری شده و در هاله ای از کنایه و ابهام نمیتواند اثربخشی کافی داشته باشد.
Meaningful
معنی دار: برای اطمینان از اثر یک تقدیر و بهبود انگیزه افراد، پاداش باید با ارزشها، اهداف و الویت های سازمان همراستا باشد.
Adaptable
تطبیق پذیر: در یک محیط کاری با افراد متفاوت از انواع متفاوتی از پاداش ها استفاده کنید. یک چارچوب دایمی برای همه افراد در همه زمان ها مناسب نیست با خلاقیت و تفکر، جذابیت و تازگی پاداش ها را حفظ کنید.
Relevant
متناسب: برای هر پاداشی وجوه شخصی افراد را نیز لحاظ کنید. اهمیتی ندارد که تقدیر شما رسمی و یا غیررسمی، گران و یا ارزان باشد تناسب جایزه با فرد و علاقمندیهای منحصربفرد وی احساس بسیار مثبتی از مهم بودن در وی ایجاد میکند.
Timely
در زمان مناسب: بسیار مهم است که پاداش ها تا حد امکان به زمان بروز رفتار نزدیک باشد. هرچه از مدت طولانی تری میان انجام یک فعالیت مثبت و پاداش شما بگذرد، ارزشمندی و اثربخشی جایزه کمتر میشود.
مدل معروف دیگری که وجود دارد ASAP cubed که در آن میگوید یک تقدیر باید.
- As Soon
- As Sincere
- As Specific
- As Personal
- As Positive
- As Practical
- …as Possible!
تا حد امکان سریع، تا حد امکان صادقانه، تا حد امکان خاص، تا حد امکان شخصی، تا حد امکان مثبت و تا حد امکان عملی باشد. این همان نوعی از تقدیر از کارمندان است که میتواند ماندگاری و دلبستگی شغلی بیافریند.