فرهنگ سپاسگزاری در محل کار

به اشتراک بگذارید:

چشمهایتان را ببندید و تصور کنید که همکار شما و یا هم تیمی تان نزد شما میاید و  بدون هیچ انتفاعی، تنها  بخاطر تلاش و کوشش شما درفرآیند انجام کار و یا یک ایده برجسته و متمایز و یا فعالیت شما خارج از چارچوب های زمانی و مکانی از شما تشکر میکند. باید حس بی نظیری باشد.

بر اساس تحقیقات موسسه دلویت زمانی که افراد از سوی همکاران خود مورد تقدیر قرار میگیرند احساس بهتری دارند. حتی بدون این بررسیها نیز میتوان در اینباره نظر داد. همکار شما بصورت روزانه درکنار شما فعالیت کرده و تلاش شما را بیش از دیگران میفهمد، زمانی که وی از شما تقدیر میکند، حس بهتری پیدا میکنید. از سوی دیگر بسیاری از افراد تصور میکنند که تقدیر از سوی مدیران رسمی و اجباری است اما دریافت تقدیر از همکاران برای آنها معنی دارتر است. اما چطور میشود کارمندان را به دیدن و تقدیر از تلاش یکدیگر ترغیب کرد؟

سپاسگزاری: ما باید یاد بگیریم

خوشبختانه این مهارت آموختنی است و میتوان کارمندان  را در مورد قدردان بودن و سپاسگزاری از دیگران آموزش داد. هرچقدر که افراد(بخصوص مدیران میانی) از یکدیگر تقدیر کنند فرهنگ این رفتار بیشتر در سازمان پیاده شده و ادامه میابد. اثر این قدردانی تا مدتها در سازمان باقی میماند و شادی و اعتماد بیشتری میان افراد رخ میدهد.  از اینرو برنامه های تقدیر افراد از همکاران باید جزیی از برنامه کامل و جامع دیدن  و توجه به کارمندان باشد.

خوب است که امکان تقدیر همکاران از یکدیگر را با شیوه های متفاوت ایجاد کرد. اکثر شرکتها برای یک کارمند تعداد مشخصی امتیاز و یا کوپن در نظر میگیرند که میتواند در مدت زمان مشخصی برای تقدیر از سایرین استفاده شود. حتی میتوان از آیتم های فیزیکی مانند ستاره های طلایی و .. استفاده کرد که میان کارمندان رد و بدل شده و امکان تبدیل شدن به جوایز فیزیکی و یا برخی امتیازات خاص سازمانی(پارکینگ، مرخصی اضافه، شیفت بهتر و …) را فراهم میکند.

تقدیر از کارمندان: حلقه ای مفقود در کشور ما

شیدا جعفری