Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
کارراهه شغلی: غنی سازی شغلی(قسمت دوم) - شیدا جعفری

کارراهه شغلی: غنی سازی شغلی(قسمت دوم)


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

در مقالات پیشین این سایت درباره کارراهه شغلی  و مفهوم نوین آن در دنیای امروز و همچنین غنی سازی شغلی صحبت کردیم. در این مفهوم جدید تنها راهکار پیشرفت شغلی افراد، حرکت در چارت سازمانی و به سمت بالای هرم سازمان نیست( اگر چه بعید است ساختار آینده سازمانها چیزی شبیه هرم باشد)

یکی از روشهای پیشرفت شغلی افراد غنی سازی شغلی ست. در مقاله دیگری مفهوم غنی سازی شغل را معرفی کردیم و پیشنهاد اول غنی سازی مشاغل  شامل آموزش نیروهای تازه وارد را معرفی کردیم. در این مقاله دو روش دیگر برای غنی سازی مشاغل در سازمانها معرفی میکنیم.

اختیار بیشتر برای تصمیم گیری

یکی از نیازهای اساسی انسانها، نیاز به داشتن اختیار و تصمیم گیری برای خود است. بررسیها نشان میدهد هرچه میزان اختیار افراد برای تصمیم گیری در  شغلشان بیشتر باشد اشتیاق شغلی و انگیزش آنها برای عملکرد بهتر افزایش میابد. طبیعتا وقتی فردی شغلی را به تازگی آغار کرده است و یا به تازگی وارد سازمان جدیدی شده است، نقص آگاهی در مورد شغل و یا سازمان و حتی فضای کسب و کار باعث میشود نتواند بهترین تصمیمات ممکن را درباره شیوه اجرای مجموعه وظایف خود بگیرد و طبیعتا باید نظارت، کمک و مشاوره مدیران و یا همکاران ارشد بصورت جدی در نظر گرفته شود. اما وقتی فرد تجربه مناسب در مورد شغل، سازمان و فضای کسب و کار را کسب میکند و بارها در معرض تصمیم گیری در شرایط مختلف قرار میگیرد. مهارت تصمیم گیری فرد در مورد مجموعه وظایف بهبود میابد. بخصوص اگر برنامه ریزی صحیحی برای توسعه توان تصمیم گیری فرد اجرا شود. معمولا برای توسعه فرد، در یک پلان مشخص و به آرامی تصمیمات به فرد منتقل میشوند. در این شرایط انتقال قدرت و اختیار تصمیم گیری به فرد میتواند فواید قابل توجهی داشته باشد.

  • اعتماد بنفس نیروی انسانی را افزایش میدهد.
  • بروکراسی اداری و رفت و آمد تصمیمات بین سطوح مختلف سازمان را حذف میکند.
  • سرعت تصمیم گیری را افزایش میدهد.
  • و مهمتر از همه اشتیاق و انگیزش ایجاد میکند.

در مقالات بعدی سایر روشهای غنی سازی مشاغل را بررسی میکنیم.