بازخورد دادن و گرفتن یکی از بهترین شیوه های بهبود شناخت میان اعضای یک تیم است که کمک میکند نکات کور و پنهان شخصیت افراد روشن تر شود. بصورت خاص یکی از برترین مهارتهای یک مدیر توانمند و مشتاق ساز دادن بازخوردهای سازنده و مستمر به کارمندان است. لازم است که پس از بیان شفاف وظایف به افراد، مدیران بطور متناوب و منظم در جریان روند پیشرفت و انجام امور توسط کارمندان قرار بگیرند و بازخوردهای سازنده ارایه دهند. بازخورد سازنده، ارتباطی است که میتواند روند نادرست انجام امور را تصحیح کند در حالیکه اعلام نارضایتی از شیوه انجام یک کار، تنها میتواند حس شرمندگی و یا ناخشنودی در افراد ایجاد کرده و در نهایت به افسردگی شغلی بیانجامد در فرآیند ارایه بازخورد سازنده، علاوه بر رعایت اصول ارایه بازخورد که منجر به پذیرش بیشتر و اثربخشی بالاتر آن میشود، پیشنهاد راهکار های عملی برای بازسازی یک وظیفه نیمه تمام، میتواند انگیزه و انرژی افراد برای بهبود و تصحیح وظایف را تامین نماید.
یک بررسی جهانی نشان میدهد که
- کارمندانی که از سوی مدیرانشان نادیده گرفته میشوند سه برابر آنهایی که مدیرانشان بر ضعف هایشان متمرکز میشوند، به نیروهایی متخاصم تبدیل میشوند.
- مدیرانی که بر توانمندیهای پرسنل خود متمرکز میشوند 30 برابر بیش از دیگران کارمندان مشتاق میسازند.
- مدیرانی که به کارمندان خود بازخورد نمیدهند 40 درصد پرسنل خود را متخاصم میکنند.
برای ارایه بازخورد به پرسنل پیشنهاد میشود:
- برای بازخورد دادن منتظر ارزیابی عملکرد سالیانه نشوید. بهترین زمان اکنون است.
- قبل از بازخورد دادن تمرین کنید. عصبانی و آشفته نباشید. بازخورد نادرست میتواند اشتیاق افراد را نابود کند.
- جلسات بازخورد را به یک گفتگو تبدیل کنید.
- بیش از انکه صحبت کنید، گوش فرادهید.
- به همکارانتان بگویید که از گرفتن بازخورد از آنها استقبال میکنید.
- و در نهایت خودتان و همکارانتان را به آموختن مهارتهای ارایه بازخورد سازنده دعوت کنید.
خبر خوب این است که مهارتهای ارایه بازخورد آموختنی ست و هر چه آگاهی افراد نسبت به شیوه های صحیح ارایه بازخورد بیشتر شود میتوان امیدوار بود که بازخوردهای صحیح تر و اثربخش تری ارایه دهند.