Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
مهارتهای رفتاری: آرام بگو تا بشنوم - شیدا جعفری

مهارتهای رفتاری: آرام بگو تا بشنوم


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

مهارتهای رفتاری: آرام بگو تا بشنوم

چندی پیش در شرکتی برنامه سنجش اشتیاق شغلی را اجرا میکردیم. یکی از کارمندان سازمان به من بعنوان مشاور اجرای پروژه مراجعه کرد و فریاد زد “من این فرم رو پر نمیکنم. برای چی باید پر کنم؟ که چی بشه؟” بهشون گفتم برای اینکه مسایل سازمان شناسایی بشه و بتونیم برنامه های مناسب برای بهبود شرایط افراد طراحی کنیم. دوباره فریاد زد “من سه ساله دارم داد و بیداد میکنم هیچکس گوش نمیده. اصلا این کارا فایده نداره” سرم رو بردم کنار گوشش و آروم گفتم تا “وقتی داد و بیداد میکنی هیچ کس گوش نمیکنه همه تلاش میکنند نشنوند. اگر واقعا حرفی برای گفتن داری، بشین به زبونی که همه میفهمند بنویس،  به کسی توهین نکن فقط بگو کجای کار ایراد داره. اینطوری شاید نتیجه گرفتیم” نشست سر پرسش نامه نه تنها اون رو پر کرد بلکه کل پشت کاغذ رو نوشت. بعد موقع ناهار اومد نشست کنار من و یه ساعتی هم حرف زد. اروم بدون داد و بیداد.

بیان صحیح خواسته ها

یکی از مهارتهای رفتاری که در جامعه ما اندک است بیان خواسته ها و مسایل به شیوه ای آرام و منطقی است. اکثر افراد برای بیان مشکلات خود غر میزنند، یا تلاش میکنند با تغییر رفتار وجود مساله را به دیگران نشان دهند. برخی دیگر با بروزهای هیجانی و دعوا و فریاد دنبال بیان مسایلشان هستند. در همه این موارد تضمینی وجود ندارد که اطرافیان بخصوص مدیران و سیاست گذاران سازمان صدای ما را بشنوند و تلاشی برای بهبود بروز دهند. حتی در برخی موارد مقاومت و عکس العمل دیگران در برابر رفتارهای ناصحیح اوضاع را بغرنج تر میکند و مسایل بیشتری ایجاد میشود.

در سوی دیگر ماجرا برای بهبود جو سازمان که در نهایت میتواند اشتیاق شغلی ایجاد کند یکی از مهمترین راهکارها ایجاد کانال هایی است که صدای کارمندان به شیوه ای مستمر و منطقی شنیده شود تا افراد به سمت رفتارهای هیجانی و خشن برای بیان خواسته هایشان پیش نروند.

بهبود مهارتهای رفتاری پرسنل در کنار فعالیت سازمان و مدیران برای شنیدن صدای کارمندان بهترین شیوه برای افزایش مشارکت و بهره وری آنهاست.

ارتباطات سازمانی صحیح: ضرورت اشتیاق و تعهد کارمندان