چگونه میتوان مشارکت پرسنل را جلب کرد؟ بررسیهای بین المللی نشان میدهد تفاوت میان فرهنگ های ضعیف با فرهنگ های قوی سازمانی در تغییر رفتارهای ساده ای مانند گوش دادن، سوال پرسیدن و توجه کردن است. در مجموع سهولت جریان اطلاعات یکی از مولفه های اولیه و اصلی یک فرهنگ سالم و قوی در سازمان است.
برای ایجاد سهولت در جریان اطلاعات باید به این موضوع توجه کنیم که این جریان باید دو طرفه باشد. اطلاعات در سطوح مدیریت به آسانی و بدون شفافیت تمام در اختیار کارمندان قرار گیرد و در سوی مقابل صدای کارمندان نیز شنیده شود و آنها بخواهند و بتوانند که بدون دغدغه مسایل خود را عنوان کنند.
در یک سازمان مشتاق نظر کارمندان در مورد مسایل پرسیده میشود. صدای آنها شنیده میشود و پرسنل میبینند که نظریات آنها مورد توجه قرار گرفته و میتوانند تغییر ایجاد کنند.
- پیشنهاد میشود در طی سال چند نظر سنجی در مورد شرایط محیط کار برگزار شود. علاوه بر نظرسنجی های سالیانه ، بصورت موضعی و در موارد خاص نیز نظر کارمندان را جویا شوید. استفاده از گروههای کانونی نیز میتواند مفید باشد.
- شبکه ای از کارمندان ایجاد کنید که هدف آنها ایجاد محیط کار بهتر و مشارکت پرسنل بیشتر است و بصورت روزانه بخشی از زمان خود را به این موضوع اختصاص دهند. از نظریات و بازخوردهای ارایه شده برای بازنگری و بهبود فرهنگ کاری استفاده کنید.
- یک برنامه “ایده های جذاب” بین کارمندان برقرار کنید تا آنها بهترین ایده ها و راهکارهای خود را برای بهبود فرآیندهای کاری سازمان شما ارایه دهند.
- شرایطی فراهم کنید که کارمندان از بخش های مختلف خدماتی و یا تولیدی بازدید کرده و از شرایط کار و نحوه فعالیت آنها اطلاع یابند.
- مکانیزمی ایجاد کنید که مسایل کوچکی که از سوی کارمندان ابراز میشود به سرعت حل شود.
- یک سیستم پرسش و پاسخ برای کارمندان ایجاد کنید و شرایطی مهیا سازید تا در طی یک زمان مشخص( مثلا 6 ماه ) همه پرسش ها پاسخ داده شود.
همچنین درباره سیستم مشارکت پرسنل این مقاله را نیز مطالعه کنید.