Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
مدل شایستگی برای مدیریت منابع انسانی - شیدا جعفری

مدل شایستگی برای مدیریت منابع انسانی


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

موسسه SHRM  یا همان انجمن بین المللی مدیریت منابع انسانی، مدل شایستگی حرفه ای منابع انسانی را در سال 2012 منتشر کرده است. در واقع این موسسه معتقد است که همه فعالان حوزه مدیریت منابع انسانی باید شایستگی های کلیدی  ارایه شده در این مدل را دارا باشند. اما علیرغم روند حرفه ای که برای تدوین این مدل شایستگی انجام شده است راهنمای کاربرد مدل تاکید دارد که این شایستگی ها صرفا باید برای توسعه افراد مورد استفاده قرار گیرد و برای جذب افراد حوزه منابع انسانی نباید به آنها تکیه شود.  این شایستگی ها عبارتند از :

  1. تخصص مدیریت منابع انسانی
  2. مدیریت روابط
  3. مهارت مشاوره
  4. رهبری و هدایت افراد
  5. ارتباطات
  6. اثربخشی عمومی و فرهنگی
  7. عملکرد اخلاق مدارانه
  8. ارزیابی  نقاط بحرانی
  9. آگاهی نسبت به  کسب و کار

در ادامه و در این سند هر یک از این شایستگی ها بصورت دقیق تعریف میشود و برای هر کدام از ابعاد ارایه شده زیر شایستگی هایی عنوان میشود. همچنین برای هر بعد در سه سطح عالی، میانه و ابتدایی رفتارهای مرتبط با این شایستگی ها عنوان میشود.

تعریفی که برای تخصص مدیریت منابع انسانی ارایه شده است:  دانستن درباره اصول، فعالیتها و کارکردهای مدیریت موثر نیروی انسانی

 زیر بعد هایی که برای تخصص مدیریت منایع انسانی در نظر گرفته شده است هم در نوع خود جالب توجه است.

مدیریت استراتژیک کسب و کار

 برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی

توسعه سرمایه های انسانی

جبران خدمت و مزایا

مدیریت ریسک

روابط کارفرما با کارمند(روابط کار)

قابلیت های منابع انسانی ملی و بین المللی

مدیریت استعدادها

مدیریت تغییر

برخی رفتارهای مرتبط با این شایستگی هم شامل موارد زیر است.

  1. اطلاع دایمی از قوانین و مقررات مربوط به کارفرما و کارمندان(قوانین کار)
  2. دانش بروز درباره مدیریت منایع انسانی و رویکردهای اصلی آن
  3. الویت بندی کارها برای اثربخشی بیشتر
  4. ایجاد راهکارهای شخصی سازی شده برای چالشهای ویژه سازمانی
  5. کاربرد تکنولوژیهای حوزه منابع انسانی برای رفع نیازمندیهای سازمان
  6. –          …

تا اینجا تنها یکی از شایستگی های مرتبط با مدیریت منابع انسانی را بررسی کردیم در مقالات بعدی تلاش میکنیم سایر ابعاد این مدل را نیز بررسی نماییم.