Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
رفتار انگیزه بخش: بازخورد سازنده - شیدا جعفری

رفتار انگیزه بخش: بازخورد سازنده


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

 

یکی رفتار انگیزه بخش در محیط کار ارایه بازخوردهای سازنده است. برای اکثر افراد و بخصوص نیروی انسانی جوان،  رشد و توسعه فردی و شغلی یکی از مهمترین خواسته هاست. و برخی اوقات در نظر سنجی ها این خواسته افراد از  درخواست هایی مانند حقوق بالاتر، محیط کار بهتر و  سایر شرایط محیط کار پیشی میگیرد. از سوی دیگر سازمان برای حرکت در مسیر رشد و بهبود کارایی و اثربخشی نیاز دارد که در همه زمینه ها و بخصوص رفتار و عملکرد نیروی انسانی  توسعه یابد. از اشتباهات و خطاها بیاموزد و به سمت کیفیت و تعالی پیش رود. بنظر میرسد بسیاری از سیستم های حوزه کیفیت مانند  مدیریت کیفیت جامع، روشهای شش سیگما و سیستم های ارزیابی و مدیریت عملکرد نیروی انسانی بر اساس این نیاز و برای رفع آن تدوین شده و بکار میروند.

یکی از زودبازده ترین روشها در مسیر توسعه رفتار و عملکرد افراد ارایه بازخوردهای سریع و مستمر است. هر رفتاری میتواند یکی از حالتهای زیر باشد.

  • رفتار درست و برجسته در راستای اهداف عملیاتی سازمان / بر اساس ارزشها / در راستای شایستگی ها

  • رفتار نادرست/ ناقص/ نیازمند بهبود که بر خلاف قوانین و اهداف و ارزشهای سازمان است.

ارایه بازخورد به افراد در در هر دو مورد میتواند کمک کند که بهبود و توسعه رفتار و عملکرد با سرعت بیشتری رخ دهد. بازخورد مثبت یا قدردانی از عملکرد صحیح منجر به تقویت رفتارهای صحیح میشود و بازخورد اصلاحی/ سازنده نسبت به رفتارهای نیازمند بهبود نیز منجر به بازگشت افراد به مسیر صحیح میشود.

هر چه این بازخوردها صحیح تر و نزدیک تر به یک رفتار باشد احتمال بیشتری دارد که منجر به بهبود رفتار و عملکرد شود. یک بازخورد خوب باید

  • با خواست و اراده فرد بازخورد گیرنده آغاز شود.
  • سریع باشد یعنی در نزدیکترین زمان مناسب از یک رفتار ارایه شود.
  • بر اساس شواهد باشد یعنی فرد متوجه شود که چه رفتار یا عملکردی، در چه زمانی منجر به این بازخورد شده است.
  • اثر رفتار/ عملکرد فرد بر سازمان و یا دیگران را نشان دهد.
  • بر رفتارها تمرکز کند و درباره ویژگیهای فردی قضاوت نکند.
  • در بازخوردهای اصلاحی در جلسات فرد به فرد ارایه شود.
  • در بازخوردهای مثبت همراه با تشویق/ تقدیر در جمع باشد.
  • مشارکت فرد برای بهبود شرایط را جلب کند.
  • همراه با همدلی و همراهی بازخورد دهنده باشد.

با رعایت این شرایط میتوان امیدوار بود که این رفتار انگیزه بخش هم در وجه یک فرد و هم در سمت سازمان منجر به بهبود رفتار و عملکرد شود و رشد فردی و سازمانی را تسهیل کند.