Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
توسعه رهبری: مسیر یادگیری-2 - شیدا جعفری

توسعه رهبری: مسیر یادگیری-2


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

در مقاله قبل مسیر یادگیری 4 مرحله ای برادول را معرفی کرده و گام اول و دوم توسعه رهبری و بصورت خاص توسعه مهارتهای و شایستگی های رفتاری را بررسی نمودیم.

در گام اول عدم آگاهی نسبت به عدم شایستگی در یک رفتار وجود دارد و از اینرو احساس نیاز به آموختن آن نیز بوجود نیامده ست. در گام دوم پس از آگاهی فرد درباره مهارت، فرد میداند که نقطه ضعفی دارد و نیاز به آموختن را حس میکند. برای حرکت از گام دوم به گام سوم چه میتوان کرد؟

تمام آنچه در کارگاههای آموزشی و سایر مسیرهای یادگیری رسمی رخ میدهد برای حرکت دادن افراد از گام دو به گام سوم است.

توسعه رهبری
گام سوم: در گام سوم فرد به دانش مرتبط با مهارت و یا شایستگی دست یافته است. با روشهای توسعه ای و آموزشی میداند که شیوه درست انجام یک کار یا یک رفتار چیست و در شرایط ذهن آگاه میتواند آنرا گام به گام انجام دهد. اما برای حفظ این رفتار و مهارت در همه شرایط به انرژی بالایی نیاز دارد. در واقع در عین اینکه میداند رفتار درست چیست اما این رفتار بصورت یک عادت و پیش فرض عملی وی در نیامده است. دقیقا مانند زمانی که به تازگی رانندگی آموخته ایم. همه قواعد را میدانیم اما برای رعایت آنها باید بسیار متمرکز و با صرف توجه و انرژی بالا باشیم. برای اینکه این رفتار جدید بتواند در همه شرایط بروز کند و بصورت پیش فرض رفتاری درآید چه باید کرد؟

برای عبور از گام سه و رسیدن به گام چهارم، جایی که یک رفتار و مهارت بصورت عادت و پیش فرض ذهنی کسی درمیاید، چه باید کرد؟

گام چهارم: در گام چهارم بجر آگاهی درباره مهارت، یک رفتار و مهارت بصورت عادت رفتاری فرد درامده است. ایجاد یک عادت مستلزم تمرین و تکرار مستمر است. در واقع اگر در گام سه پس از آگاهی درباره مهارت و توان انجام درشرایط ذهن آگاه، بتوان آن مهارت یا رفتار را حفظ کرد و در یک بازه زمانی تکرار کرد میتوان امیدوار بود که بصورت عادت ذهنی درامده و میتوان آنرا از این پس ویژگی رفتاری فرد دانست.

با این تیوری بنظر میرسد در مسیر توسعه رهبری به مجموعه ای از فعالیتها برای عبور از گامها نیاز داریم.

اول قرار گرفتن در شرایطی که خودآگاهی افزایش یابد.

سپس قرار گرفتن در شرایطی که درباره یک مهارت آگاهی و مهارت خودآگاه پیدا کنیم.

در انتها استمرار بر انجام یک فعالیت که منجر به ایجاد عادتهای رفتاری جدید میشود.

در مقالات بعدی تلاش میکنیم درباره شیوه های توسعه رهبری و یادگیری تیوریهای دیگری را بررسی کنیم.