انگیزش، رضایت و یا اشتیاق شغلی:  کدامیک سودآورند؟

به اشتراک بگذارید:

احتمالا کارفرمایان زیادی هستند که از  عبارت رضایت پرسنل دل خوشی ندارند. برگزاری سنجش های رضایت کارمندان، هزینه های بالایی که برای ایجاد رضایت بالاتر در نیروی کار صرف شده اند و  مجموعه تلاش ها و هزینه هایی که در نهایت نتایج ملموسی برای سازمان ایجاد نکرده است.

اکنون این سوال جدی وجود دارد که کارمندان با انگیزه یا کارمندان راضی و یا کارمندان با اشتیاق شغلی بالاتر کدامیک میتوانند به بهر وری و سودآوری بیشتر کسب و کار کمک کنند. پاسخ درست هیچکدام است!

انگیزش کارمندان

درباره اختصاص مزایایی در قبال فعالیت آنهاست. معمولا افراد با دریافت پاداش، مزایا و یا مورد توجه قرار گرفتن انگیزه میگیرند. حتی ممکن است تمایل داشته باشند که مسئولیت های بیشتری پذیرفته و ارتقا بگیرند. آنها برای بدست آوردن نتایج فردی( و نه آنچه لزوما برای سازمان خوب است) انگیزه دارند. این افراد با انگیزه هستند و نه مشتاق

رضایت کارمندان

با شادی در ارتباط است. آیا افراد در محل کارشان خوشحال هستند؟ آیا آنچه را نیاز دارند بدست میاورند؟ کارمندانی را تصور کنید که ابتدای صبح به محل کار آمده و بلافاصله پس از اتمام ساعات کار، آنجا را ترک میکند. او میپرسد این کار چه چیزی برای من دارد؟  این افراد راضی هستند و نه مشتاق.

کارمندان مشتاق

ادراکی کاملا متفاوت دارند. اشتیاق شغلی شامل دو جز اساسی است.  علاقمندی: آیا فرد با سازمان خود ارتباط قوی برقرار کرده اند؟ و تلاش: آیا افراد بیش از آنچه از آنها انتطار میرود فعالیت میکنند. فردی که مشتاق کارش باشد با تمام وجود به سازمانش افتخار میکند و تمام تلاش خود را برای دیدن موفقیت شرکت به کار میبرد.

در واقع هر دو گروه کارمندان با انگیزه و کارمندان راضی، افرادی عالی هستند و در سطحی که سازمان از آنها انتظار دارد فعالیت میکنند اما یک کارمند مشتاق است که  تلاش میکند تا سازمانش را به سطحی بالاتر از آنچه هست برساند. او بدنبال موفقیت برای همه است.

https://www.linkedin.com/pulse/20140625224424-19395817-employee-engagement-vs-satisfaction-vs-motivation