Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
اعتماد سازمانی: چرا و چگونه؟ - شیدا جعفری

اعتماد سازمانی: چرا و چگونه؟


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

اعتماد سازمانی یعنی در شرایط وجود ریسک و خطر و یا ابهام در برخی مسایل سازمانی، افراد میپذیرند در کنار سازمان بمانند و به شیوه رفتار درست و مثبت سازمان در قبال خودشان و دیگران امیدوارباشند.

وقتی درباره موضوعات مرتبط با فرهنگ سازمان و نیروی انسانی صحبت میکنیم مبحث اعتماد سازمانی یکی از چالشی ترین موضوعاتی است که توجه محققان را به خود جلب میکند؟ سوالاتی که مطرح میشود جدی ست و در اکثر موارد پاسخ به آنها دشوار است.  سوال اول اینکه آیا در یک محیط کاری و سازمانی اعتماد میان افراد ضرورتی دارد؟ وجود و یا عدم وجود اعتماد میان اعضای سازمان در سطوح مختلف چه فواید و یا مضراتی دارد و در نهایت اینکه اعتماد از کجا میاید و چطور میتوان آنرا ایجاد کرد و توسعه داد؟

بررسی ها و تحقیقات متفاوت نشان داده است که وجود اعتماد در روابط میان اعضای سازمان پارامتر اساسی و بنیادینی است که بر بسیاری از فاکتورهای یک محیط کار پویا و حرفه ای موثر است.

بررسی های CIPD نشان میدهد اگرسطح اعتماد بین اعضای سازمان بالا باشد.

  1. شرکتشان را بعنوان مکان خوبی برای کارکردن به دیگران معرفی میکنند.
  2. رضایت کلی آنها نسبت به شغلشان افزایش میابد.
  3. تمایل آنها برای ترک سازمان کاهش میابد.

بنظر میرسد نتایج وجود اعتماد میان اعضای سازمان بسیار شبیه نتایج اشتیاق و انگیزش نیروی انسانی است. وجود اعتماد سازمانی یکی از پیش زمینه های ایجاد تعهد و انگیزش است. فاکتوری که سایر روابط کاری بر مبنای ان شکل میگیرد. از سوی دیگر تحقیقات نشان میدهد که اعتماد سازمانی به شدت تحت تاثیر شیوه رهبری و مدیریت مدیران ارشد یک سازمان است.

همان تحقیق CIPD نشان میدهد برای اینکه یک رهبر مورد اعتماد اعضای سازمانش باشد باید 4 مشخصه اصلی را داشته باشد.

توانمندی: رهبر یک سازمان باید نشان دهد که شایستگی های لازم برای انجام وظایف خود را دارد.

خیرخواهی: توجه به نیازهای دیگران و تلاش برای ایجاد انگیزه در آنها

اخلاق: پایبندی به مجموعه ای از قواعد اخلاقی پذیرفته شده برای جامعه شامل انصاف و صداقت

قابل پیش بینی بودن: وجود یک نظم و ساختار مشخص درمجموعه رفتارها در طی زمان

موضوع اعتماد سازمانی و ریشه های ایجاد آن و عوامل موثر بر آن موضوع پیچیده ای است که تلاش میکنیم در مقالات بعدی به تفصیل درباره آن صحبت کنیم.