برنامه های کوتاه مدت بهبود اشتیاق شغلی آغازگر نامیده میشوندInitiative این برنامه های کوتاه مدت قابلیت اجرای سریع دارند و میتوانند بر مبنای عارضه یابی در واحدهای کوچک(مانند یک شعبه یا دپارتمان)اجرا شوند. هزینه اندکی دارند و میتوانند بسرعت حس مثبتی در افراد ایجاد کنند. معمولا با نظر افراد و پس از جلسات طوفان ذهنی انجام میشوند. این جلسات برای بررسی دلایل کمبود اشتیاق شغلی در اعضای سازمان و معمولا پس از نظرسنجی های رسمی برگزار میشود. الویت های مورد نظر هر تیم تعیین شده و راهکارهایی برای آن ارایه میشود.
برخی از راهکارهای احتمالی در ادامه آمده است.
آغازگرهای ارتباط شعب با ستاد
- برنامه تکمیل کتاب سال هر شعبه برای مدیرعامل
- برنامه بازدید غیر رسمی مدیران ارشد از برخی شعب
آغازگرهای فرهنگ سازمانی
- ایجاد گزاره ارزشی کوتاه، ساده که پیغامی ویژه و به یادماندنی به افراد میدهد.
- ارزیابی کارمندان جدید برای همراستای و تطابق با ارزشهای سازمان در طی پروسه مصاحبه و استخدام
- ارسال ایمیل معرفی به افراد جدید
- ارزیابی کارمندان جدید برای همراستای و تطابق با ارزشهای سازمان در طی پروسه مصاحبه و استخدام
آغازگرهای تمرکز بر مشتریان
- بصورت ماهیانه یکی از کارمندان را که برای رفع مسایل مشتریان فراتر از وظیفه ش فعالیت کرده مورد تقدیر قرار دهید.
- یک بودجه مربوط به جلب رضایت مشتریان قرار دهید که با استفاده از آن کارمندان بتوانند بدون اجازه از مدیران و برای جلب رضایت مشتریان اقدام کنند
آغازگرهای ارتباط با مدیران ارشد
- هر ماه و یا هرفصل یک گردهمایی سازمانی ایجاد کنید تا مدیران ارشد و کارمندان بتوانند صحبت کنند.
- به کارمندان فرصت دهید که در برابر انجام یک کار خاص، یک ناهار با مدیر ارشد سازمان میل کنند.
- فرآیند انتخاب شفاف و رسمی برای 5 ایده برتر ایجاد کنید و بصورت پایلوت آنها را اجرا کنید.
برای بهبود شرایط هر کدام از موارد بالا میتوان تعداد زیادی راهکارهای سریع و خلاقانه پیشنهاد داد که میتواند بسرعت وضعیت اشتیاق شغلی سازمان را تحت تاثیر قراردهد و به مسئولان سازمان فرصت دهد تا برنامه های بنیادی تر را طرح ریزی و اجرا کنند.