آیا جو سازمانی شما برای مشتاق کردنتان به کار مناسب است؟ آیا فضای عمومی شرکت شما انگیزاننده و امیدبخش ست؟ جو سازمانی یا Organizational Climate مجموعه ای از مشخصات یک محیط کاری است که معمولا در تعاریف عمومی بخشی از فرهنگ سازمانی شناخته میشود. میتوان گفت جو سازمان شامل شیوه ارتباطات میان افراد و احساسات غالب آنهاست. مفاهیمی مانند دوستی، صمیمیت، شفافیت، اعتماد، سپاسگزاری و همدلی در یک محیط کاری در بستر جو سازمانی معنی میابد.
مجموعه مطالعات و بررسیهای حوزه اشتیاق شغلی نشان میدهد که جو سازمانی یکی از فاکتورهای موثر در ایجاد و توسعه اشتیاق و انگیزه در افراد است. اگر مدیرمنابع انسانی و یا مدیرعامل هستید، یا مدیرمیانی هستید که میتوانید بر جو غالب و عمومی دپارتمان خود اثر بگذارید برای بهبود جو سازمانی شرکتتان و حرکت به سمت فضای انگیزه بخش و اشتیاق آفرین توصیه های زیر را بکار بگیرید.
- دوستی را گسترش دهید. از استخدام دوستان صمیمی نهراسید. تلاش کنید افراد در محیط کار به هم نزدیک شوند و دوستی های عمیق و ماندگار شکل بگیرد. معمولا افرادی که در محل کار دوستان صمیمی دارند مشتاق تر و با انگیزه ترند.
- ارتباطات را بیشتر کنید. تلاش کنید تا آدمها در فضای کار و بیرون از آن در کنار هم قرار بگیرند، با هم حرف بزنند، از حال هم باخبر شوند و یکدیگر را بشناسند، ایجاد نزدیکی و شناخت میان افراد میتواند نگرش آنها نسبت به کار تیمی، مشارکت و همدلی فردی را بهبود دهد.
- افراد را تشویق کنید تا کار خوب و درست همکارانشان را ببینند و از آن سپاسگزاری کنند. بررسیها نشان میدهد که افراد از تشکر و تشویق همکاران خود انرژی و حس مثبت بالایی میگیرند. یکی از راههای ایجاد فرهنگ سپاسگزاری این است که مدیران این رفتار را یاد بگیرند و به اشتراک بگذارند. و از سوی دیگر بستر تشویق کارکنان از سوی همکاران فراهم باشد.
- فرآیندهای کاری را شفاف و ساده طراحی کنید و به اطلاع همه برسانید. هر کسی باید بتواند فرآیندهای مربوط به حقوق، مزایا، ارتقا و … را بفهمد. شفافیت اولین اصلی است که میتواند اعتماد ایجاد کند و اعتماد میان افراد راهی روشن و هموار به سمت اشتیاق شغلی ست.