بر اساس هرم نیازهای مازلو تقدیر از کارمندان یکی از مهمترین نیازهای کارمندان در محل کار است که میتواند منجر به بهبود اشتیاق شغلی و کارایی افراد شود .
در هرم نیازهای مازلو دو نیاز از با ارزش ترین نیازهای روان شناسی که هر انسان به آن محتاج است عبارت است از: نیاز به تقدیر و نیاز به تعلق داشتن. این نیازها از طریق تقدیر و تشکر همکاران از یکدیگر برآورده میشود. بر اساس تصویر زیر میتوان دید که حقوق و مزایا یکی از نیازهای اولیه انسان را رفع میکند. اما تقدیر و فرصت های رشد شغلی نیازهای سطوح بالاتر را رفع مینماید.

دقت کنید که هدف از تقدیر از افراد، برآوردن نیازهای سطوح بالاتر و دست یافتن به تلاش مضاعف داوطلبانه فرد است. این نوع تلاش در زمانی که افراد برانگیخته میشوند نمایان میشود.
عملکرد هورمون ها:
نکته مهم این است که مورد تقدیر قرار گرفتن اثر نهایی برا کارایی افراد دارد. هورمون اکسی توسین و یا همان هورمون عشق. زمانی که ما احساس عشق و یا تقدیر شدن میکنیم بدن ما این هورمون را ترشح میکند.( حتی دست دادن دوستانه با افراد و یا در آغوش کشیدن دیگران میتواند این هورمون را ایجاد کند.) تحقیقات نشان داده است که افرادی که در محل کار تحت تاثیر این هورمون قرار میگیرند بهتر کار کرده و قابل اعتمادترند.
زمانی که سازمان شما یک برنامه مدرن تقدیر از افراد پیاده میکند و افراد شروع به تشکر از یکدیگر میکنند، اعتماد و اشتیاق افزایش میابد و در نتیجه اخلاق حرفه ای کارمندان، کیفیت عملکرد و خدمت رسانی به مشتریان بهبود میابد.
البته تقدیر از افراد، جای بازخورد دادن، پاسخگویی و هدفگذاری را نمیگیرد. این برنامه های بهبود عملکرد در جای خود ارزشمندند اما بررسی ها نشان میدهد که در 83 درصد از سازمانها کمبود” تقدیر شدن” به شدت وجود دارد. و این سازمانها نسبت به رقبای خود کارایی کمتری دارند.
تقدیر از کارمندان نه تنها کاری است که شما باید انجام دهید بلکه فرهنگی است که باید در کل سازمان جریان یابد. پژوهش ها مشخصا نشان میدهد که تقدیر بالا به پایین در عین ارزشمند بودن آن چیزی نیست که سازمان را به حرکت درمیاورد بلکه تقدیر از سوی همکارانی که بصورت روزمره با یکدیگر در ارتباطند اثر مهم تری دارد.
دفعه بعد که فردی را در حال انجام یک کار درست دیدید. یک دقیقه زمان بگذارید و براحتی و بی پرده از او تشکر کنید.
http://www.forbes.com/sites/joshbersin/2012/06/13/new-research-unlocks-the-secret-of-employee-recognition/#2ce2a0d2d949