پیش بینی آینده منابع انسانی(1): فرهنگ، تنوع، اشتیاق و ماندگاری مهمترین موضوعات پیش رو خواهند بود.
در محیط بسیار شفاف شغل های امروزی، اشتیاق پرسنل و برندکارفرمایی معانی یکسانی یافته اند. اگر افراد در محیط کارشان شاد نباشند، نه تنها کارایی مناسب ندارند بلکه هز ینه جابجایی را بالا میبرند همچنین جذب افراد مناسب را دشوارتر میکنند. بنابراین تمرکز بر اشتیاق نیروی انسانی باید یکی از اولین الویت های سازمان باشد.
در سال 2015 مفاهیم فرهنگ و اشتیاق به عنوان نقطه عطف تمامی امور مربوط به منابع انسانی ذکر میشوند. همزمان که امور مرسوم منابع انسانی را انجام میدهیم همواره باید این سوال را در ذهن داشته باشیم که” آیا این اقدام کمک میکند که محیط کاری ما لذت بخش تر و کاراتر شود” و” چگونه میتوان این راه حل ها را ساده تر ساخت؟”
گوناگونی نیروی انسانی و همه جانبه بودن آن، جهت گیریهای ناخودآگاه و جنسیت نیز از مسایل مهم این روزها هستند. بر طبق معتبرترین گزارشات سال 2014 شرکتهای فیس بوک، گوگل، تویتتر و اپل اعلام کردند که بخش بزرگی از نیروهای فنی- مهندسی آنان مردان هند و اروپایی( سفید پوست) هستند. مدیران عامل این شرکتها اکنون باید پاسخگوی این چالش باشند که چرا کانال های ورود نیروی انسانی به این سازمانها گوناگونی و تنوع نیروی انسانی را لحاظ نمیکند. یا چرا تنها 4.8 درصد از مدیران عامل شرکتهای لیست 500 تایی مجله فورچونFortune 500 زن هستند.
فضای اشتیاق کارکنان در حال دگرگونی است. بسیاری از مشتریان دلویت اعلام کرده اند که نظرسنجی های سالیانه برای بررسی اشتیاق نیروی انسانی در عین اهمیت، به اندازه کافی سریع، کارا و روشن نیستند تا به مدیران راهکاری جهت رفع مسایل بدهند. در سال 2015 مجموعه جدیدی از ابزارها در اختیار مدیران قرار گرفته تا بتوانند بازخوردهای مستمری در مورد شادمانی پرسنل کسب کرده و مساله اشتیاق کاری را به روزتر و اقدامات مربوط به آنرا عملی تر سازد. این مجموعه ای راهکار سریع و عملی است که میتوانید بررسی کرده، تحلیل کنید و به سرعت در محیط کار به کار بندید.
در انتها، سال 2015، سال تمرکز بر فرهنگ است. اگر ما فرهنگ سازمان را درست تشخیص داده و درک کنیم میتوانیم افرادی جذب کنیم که بیشترین تطایق را با آن داشته و در نهایت کارایی و همراستایی بیشتری برای سازمان ایجاد کنیم. اگر ما فرهنگی ناسالم، ناهمگون و غیر شفاف داشته باشیم لازم است که انرا با دقت بیشتری بررسی کرده و در جهت بهبود آن تلاش کنیم. اگر تیم مدیریت ارشد تمایلی به درک و مکتوب نمودن فرهنگ سازمانی نداشته باشد شما فرصت بزرگی را از دست داده اید. امروزه شرکتهای زیادی فرهنگ را به عنوان ابزاری برای ارزیابی کارجویان، تشخیص مدیران، هدف گذاری برای تغییر و بهبود کارایی سازمان بکار میبرند
در سال 2015، نگاهی جدی به مباحث اشتیاق، گوناگونی نیروی کار و فرهنگ بیاندازید و یقین کنید که این مفاهیم نقشی جدی در تعیین استراتژی های منابع انسانی شما دارد.
نویسنده: جاش برسین
– See more at: http://www.shrm.org/publications/hrmagazine/editorialcontent/2015/010215/pages/010215-hr-prediction-one.aspx#sthash.8ku5qiKt.dpuf