آیا تابحال به این موضوع فکر کرده اید که شما تا چه اندازه بر اشتیاق کارکنان تان تاثیر دارید؟ یا به عبارت دقیق تر اشتیاق شما در کار و محل کار تا چه اندازه بر اشتیاق کارکنانتان تاثیر گذار است؟
مالک شرکتی را می شناختم که خود به فکر رهایی محل کار بود و می گفت ” من اگر بارم را ببندم از اینجا می روم”
تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که در این شرایط چه انتظاری از کارکنانتان دارید؟ آیا تا بحال به این اندیشیده اید اشتیاق و تعلق خاطر یک مدیر و یا یک رییس چه تاثیری بر اشتیاق کارکنان می گذارد؟ مدیر یا مالکی یا مدیرعاملی که خود به اندازه کافی به کاری که انجام میدهد علاقه ندارد و یا اشتیاقی به حضور در محیط کار ندارد، مانند آشپزی است که آشپزی می کند اما خودش هم حتی علاقه ای به خوردن دست پختش ندارد. در این شرایط چه انتظاری از مشتری می توان داشت؟
اشتیاق مدیران ضامن اشتیاق کارکنان
یکی از اصولی که باید در ایجاد تعلق خاطر در کارکنان به آن توجه کرد، میزان اشتیاق و تعلق خاطر مالکین و مدیران یک سازمان است. این یکی از اصول بسیار واضح سازمانی است اما در اغلب موارد نادیده انگاشته میشود. به عبارتی اشتیاق و تعلق خاطر شما باعث ایجاد تعلق خاطر و اشتیاق در کارکنان شما خواهد شد.
اعتماد به نتایج و تلاش ها از سوی افراد بالا دستی مانند یک ویروس عمل کرده به افراد دیگر انتقال می یابد و سبب میشود آنها نیز به نتایج اعتماد کنند و برای انجام کارهای شور و شوق داشته باشند. اعتماد به نتایج باعث میشود تا افراد برای انجام کارها و دسترسی به آن نتایج تلاش کنند.
اما همین جا از خودتان سوالی بپرسید، شما به عنوان مالک یا مدیرعامل یک شرکت یا سازمان تا چه اندازه به نتایج اعتماد دارید؟ تا چه اندازه به آن نتایج علاقه مند هستید؟ آیا تا بحال از خود پرسیده اید که در محیط کار به چه برسید، خوشحال خواهید شد و مشتاقانه در محیط کار حاضر خواهید شد؟ از پاسخ به این سوالات راحت عبور نکنید زیرا اینها ریشه های اصلی اشتیاق سازمان و شرکت شما خواهند بود.
دکتر فاطمه امیرآبادی
میتوانید این مقالات مرتبط را نیز مطالعه کنید.