Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
اشتیاق سازمانی:توجه به کارمندان کم هزینه و پر اثر - شیدا جعفری

اشتیاق سازمانی:توجه به کارمندان کم هزینه و پر اثر


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/h283375/domains/sheidajafari.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

به اشتراک بگذارید:

 

در جنگ فضای کار برای جذب و نگهداری نیروی با استعداد و نخبه، مدیران سازمانها همواره بدنبال استراتژیهای جدیدی برای حفظ کارمندان هستند. یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین روشها برای ایجاد  اشتیاق سازمانی، دیدن کار کارمندان است. آنچه در ادبیات سازمانی employee recognition عنوان شده است.

بر اساس تحقیقات موسسه گالوپ، از هر سه کارمند تنها یک نفر گزارش کرده که در هفته گذشته برای انجام کار درست و خوب مورد تشویق و توجه قرار گفته است. در

واقع در بسیاری سازمانها کارمندان فکر میکنند که تلاش آنها مورد توجه قرار نمیگیرد. همچنین بررسی ها نشان میدهد که افرادی که بطور مستمر مورد تقدیر قرار نمیگیرند دوبرابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که بزودی شغلشان را ترک کنند.

این بخش از اشتیاق سازمانی یکی از مهمترین اقداماتی است که اکثرا مورد بی توجهی و فراموشی قرار میگیرد. مورد توجه قرار گرفتن در محیط کار احساس با ارزش بودن ایجاد کرده و ضمن تقویت اشتیاق سازمانی در افراد کارایی و وفاداری به سازمان را افزایش میدهد. تقدیر از  انجام کارهای درست و دیدن فعالیت افرادتنها موجب ایجاد حس مثبت در کارمندان میشود بلکه فرهنگ تقدیر از موفقیت را در بین سایر کارمندان رواج میدهد.

تک تک افراد را مورد توجه قرار دهید.

بررسی های گالوپ نشان میدهد که بهترین روش به رسمیت شناختن کارمندان، روش صادقانه و شخصی شده است که هر کارمند میخواهد به ان روش دیده شود. توجه به عملکرد کارمندان میتواند یکی از کم هزینه ترین روش های ممکن باشد. میتواند یک نوشته کوچک تشکر و یا یک کارت تبریک باشد اما بسیار مهم است  که بدانیم چه روشی بیشترین اثربخشی و معنا را برای فرد ایجاد میکند و تشکر از سوی چه کسی موثرترخواهد بود؟

مطالعات گالوپ نشان میدهد که افراد به یادماندنی ترین تشویق ها را ابتدا از مدیران مستقیم خود و سپس از مدیران عامل سازمان دریافت کرده اند. جالب است که مورد توجه قرار گرفتن از سوی مدیران ارشد سازمان برای افراد زیادی بسیار مهم ارزیابی شده است و توانسته نقطه مهمی در زندگی کاری افراد به شمار آید.

اما در پاسخ به این سوال که چه نوع تشویقی برای افراد مهم تر و به یادماندنی تر است  پاسخ های زیر پرتکرار تر بوده اند.

  • تشویق در برابر جمع و یا تقدیر از طریق جایزه و یا تقدیرنامه
  • تشکر خصوصی از سوی یک مدیر، همکار و یا مشتری
  • دریافت نمره بالا و قابل توجه در یک ارزیابی و یا بررسی دوره ای
  • ارتقا و یا افزایش مسئولیت کاری برای نشان دادن اعتماد به فرد
  • پاداش های مالی مانند سفر، هدیه نقدی و یا افزایش حقوق
  • رضایت فردی و یا احساس غرور در کار

مناسب ترین نوع تقدیر از کارمندان ایجاد فضا و فرهنگ تقدیر در سرتاسر سازمان است. استمرار تشویق و مورد توجه قرار گرفتن نیاز ضروری است تا جایی که گالوپ پیشنهاد میدهد هر 7 روز یکبار از کارمندانتان تشکر کنید. همچنین خوب است که قوانین مناسبی برای تقدیر ها و پاداش ها وجود داشته باشد تا مسایل جانبی ایجاد ننماید.

مدیران خوب میدانند که بهترین نوع تشکر، تقدیر صادقانه و محترمانه است. مورد توجه قرار دادن یک فرد درمحل کار در نهایت منجر به ایجاد حس ارزشمندی در افراد شده و نتایج نهایی بیشماری را در پی خواهد داشت.

شیدا جعفری

منابع و ماخذ:

http://www.gallup.com/businessjournal/193238/employee-recognition-low-cost-high-impact.aspx?g_source=EMPLOYEE_ENGAGEMENT&g_medium=topic&g_campaign=tiles